Schoenenketen Bristol gaat niet weg uit Nederland, in tegenstelling tot de geruchten die dit weekend plots de kop op staken. De keten blijft er aan de weg timmeren en zet stevig in op de uitrol van een nieuw getrouwheidsprogramma.
“Vollebak voor CRM”
CEO Elise Vanaudenhove kan zich niet inbeelden waar het gerucht over een Nederlands vertrek vandaan komt, dat heel wat media dit weekend overnamen. Nochtans klopt er niets van, benadrukt ze. Het is geen geheim dat een deel van de Nederlandse winkels het moeilijk heeft, en de modebranche over het algemeen een moeilijk seizoen kent (“het is al zes maanden herfstweer”), maar de keten heeft “absoluut niet de intentie Nederland te verlaten”.
Integendeel, Bristol werkt volop verder aan haar toekomstplan met als pijlers de collecties, communicatie en vooral het getrouwheidsprogramma. “We hebben nu minder winkels in Nederland, dus willen we regionaler communiceren en ‘vollenbak’ inzetten op customer relations management.” Met succes, merkt Vanaudenhove, want het ledenbestand groeit snel en de retailer ziet al grote verschillen tussen de bestedingen van leden en niet-leden.
Geen huurachterstand
Bristol wil echt zwaar inzetten op dat getrouwheidsprogramma, dat volgens Vanaudenhove een belangrijke weg is naar meer service en persoonlijker contact met de klant. “Je moet vandaag je klanten kennen. Het is natuurlijk een flinke omschakeling na zoveel decennia met een eerder selfservicemodel, maar we merken dat het begint te lopen. Ook de personeelstekorten liggen achter ons; er komen zich weer vlotter kandidaten aanmelden.”
Ook de berichten dat de schoenenformule in Nederland maar de helft van de huur betaalt, spreekt de topvrouw tegen. “We zijn mee met de huurbetalingen voor maart, april komt er in de komende weken aan. Dat is eigenlijk geen noemenswaardige huurachterstand, en het is helemaal niet onze bedoeling om maar de helft te betalen.”
Om een termijn te kunnen plakken op de uitvoering van het toekomstplan is er evenwel te veel onzekerheid. “We leven toch wel in turbulente tijden: eerst corona, dan inflatie, oorlog… De enige zekerheid is dat het heel onzeker is.” In Nederland wil Bristol daarom eerst de basis juist krijgen, vooraleer er verder kan nieuwe expansie kan worden gekeken. In België is de keten wel met enkele projecten bezig, maar meer wil de CEO daar nog niet over kwijt.